Trudności Starego Testamentu – Synteza
1. Trudności natury naukowej
a) przyrodnicze
– np. przejście przez Morze Czerwone, zatrzymanie słońca
b) historyczne
– np. wyjście z Egiptu, zburzenie Jerycha
c) biologiczne
– np. wiek życia patriarchów, brzemienność Sary w wieku 90 lat
2. Trudności natury skrypturystycznej
a) niezgodności w manuskryptach lub wersjach
– np. czy Bóg skończył stwarzanie w 6. czy 7. dniu? Bóg czy diabeł nakłonił Dawida do policzenia ludzi?
b) trudności filologiczne
– hapax legomena (ok. 1000 w ST!!! np. w Iz 3,18: שְׁבִיסִים [šebîsîm] – słoneczka?”)
– gramatyczne (np. „jak łania/jeleń (ayyal – on) pragnie (taarog – ona) wody ze strumienia” Ps 42,2)
3. Trudności natury moralnej
– np. ofiara Abrahama, przekleństwo i śmierć 42 dzieci, oszustwa Jakuba, kłamstwa celowe autorów biblijnych?
– różnica między Starym a Nowym Testamentem
4. Zasady
a) naukowe
– Biblia nie jest podręcznikiem naukowym (do historii, geografii, biologii, astronomii), ale księgą historii nauki (nie jest sprzeczna z nauką swoich czasów)
b) skrypturystyczne
– konieczność dalszych badań naukowych
– świadomość ograniczoności badań (różnic kultur, języków)
c) moralne
– Biblia świadectwem rozwoju ludzkości również na poziomie moralnym
– jedynym doskonałym i ponadczasowym paradygmatem moralnym jest Chrystus; inni jeśli wzorem, to wzorem historycznym (dla danej epoki), ale wzorem cząstkowym (jakaś jedna cecha lub więcej, ale nie w całości)
d) generalne
– Pismo święte jest kenotycznym wcieleniem Słowa Bożego w słowo ludzkie = nigdy nie będzie doskonałe, chociaż nie ma w nim błędu co do prawdy zbawczej, tak jak Jezus był podobny we wszystkim (= miał ograniczenia) z wyjątkiem grzechu. Bóg wzywa nas do współuczestnictwa w pokorze Słowa Bożego. Przez to zbawienie jest relacyjne, wzajemne.
– Pismo święte nie może determinować ludzkiej woli = jest wystarczająco jasne by zbawić, i wystarczająco niejasne, by zniechęcić. Przez to zbawienie staje się wolną decyzją wiary człowieka a nie koniecznością oczywistości.